Blog

Beïnvloeden van koopgedrag via jouw eigen website

Op welke strategische manier ben jij bezig met het beïnvloeden van het koopgedrag van jouw klanten? Menig organisatie ging je al voor.
Ikea is een goed voorbeeld.

Ikea

Met name de grotere winkelketens spelen al jaren op ingenieuze wijze in op het koopgedrag van hun klanten. Zo heeft Ikea haar locatie in Delft omgedoopt tot een heus ‘concept center’. Hier analyseert Ikea onze handelingen aan de hand van kleine ‘experimenten’. Zo worden er steeds aanpassingen uitgevoerd in de winkel, om te ontdekken welk effect ze hebben op het koopgedrag van de klanten. Het aanbieden van goedkoop eten in het restaurant, de opvang van kinderen in Småland, de pijlen op de grond richting de duurdere producten, het draagt er allemaal aan bij dat de klant uiteindelijk méér koopt1.

Wat heb ik hieraan?

Tuurlijk, een meubelgigant zoals Ikea is gebaat bij dergelijke neuromarketing. Winkeleigenaren kunnen ook gretig gebruik maken van de effectieve marketingvoorbeelden die Ikea geeft. Maar op welke manier kunnen bedrijven in de dienstverlenende sector het koopgedrag van hun klanten beïnvloeden? Begin eens bij de indeling van je website. Voordat potentiële klanten overgaan tot ‘kopen’, nemen ze vaak eerst een kijkje op jouw website. Op jouw website bied je namelijk je diensten aan, dé ideale plek om het koopgedrag van jouw (potentiële) klant te beïnvloeden.

Waar moet je op letten?

  • Overzicht
    Wanneer iemand jouw website bezoekt is het belangrijk dat het meteen duidelijk is waar alles staat. Een mogelijkheid om dit te bereiken is door middel van het creëren van verschillende categorieën. 
  • Verminder het aantal keuzes
    Dit is een marketingtruc die je in fysieke winkels vaak ziet terugkomen. In fysieke winkels zal een overdaad aan keuzes de klant namelijk verwarren. Het beperken van keuzemogelijkheden maakt het voor de klant makkelijker om te kiezen. Toch beperkt deze marketingtruc zich niet enkel tot fysieke winkels. Op jouw website kun je deze regel ook aanhouden. Beperk het aantal diensten dat je aanbiedt en stimuleer hiermee de potentiële klant tot een aankoop. Daarnaast zal deze beperking ook bijdragen aan jóuw unieke merkambitie. Doordat je kritisch naar je eigen diensten kijkt en hier eventueel in snijdt, ontstaat er ruimte en focus om andere zaken wél of beter te doen.
  • ‘Kies uit drie’
    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wanneer mensen kunnen kiezen uit drie diensten ze sneller overgaan tot een aankoop. Gebruik deze kennis in je voordeel!
  • Voeg het lelijke broertje toe
    Om jouw aanbod nóg aantrekkelijker te maken kun je een dienst toevoegen aan het aanbod die jouw andere diensten aantrekkelijker laat lijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een combinatiedeal waarbij de klant twee diensten afneemt. Het is belangrijk dat deze combinatiedeal net zo duur of slechts iets duurder is dan één enkele dienst. De enkele dienst is in deze situatie het lelijke broertje. 

Gebruik jij zelf ook strategische manieren om het koopgedrag van jouw klanten te beïnvloeden? Laat het me weten!

1 Frankwatching, maart 2018.

Blog #6

Geschreven door: Steffie Hoeijmakers
Geschreven: 2018-03-01

© 2018 | mi68 waardecreatie & leiderschap
Created by