mi68 waardecreatie & leiderschap
Watermunt 158 |
06 50 65 17 24 info@mi68.nl |
Op welke strategische manier ben jij bezig met het beïnvloeden van het koopgedrag van jouw klanten? Menig organisatie ging je al voor.
Ikea is een goed voorbeeld.
Met name de grotere winkelketens spelen al jaren op ingenieuze wijze in op het koopgedrag van hun klanten. Zo heeft Ikea haar locatie in Delft omgedoopt tot een heus ‘concept center’. Hier analyseert Ikea onze handelingen aan de hand van kleine ‘experimenten’. Zo worden er steeds aanpassingen uitgevoerd in de winkel, om te ontdekken welk effect ze hebben op het koopgedrag van de klanten. Het aanbieden van goedkoop eten in het restaurant, de opvang van kinderen in Småland, de pijlen op de grond richting de duurdere producten, het draagt er allemaal aan bij dat de klant uiteindelijk méér koopt1.
Tuurlijk, een meubelgigant zoals Ikea is gebaat bij dergelijke neuromarketing. Winkeleigenaren kunnen ook gretig gebruik maken van de effectieve marketingvoorbeelden die Ikea geeft. Maar op welke manier kunnen bedrijven in de dienstverlenende sector het koopgedrag van hun klanten beïnvloeden? Begin eens bij de indeling van je website. Voordat potentiële klanten overgaan tot ‘kopen’, nemen ze vaak eerst een kijkje op jouw website. Op jouw website bied je namelijk je diensten aan, dé ideale plek om het koopgedrag van jouw (potentiële) klant te beïnvloeden.
Gebruik jij zelf ook strategische manieren om het koopgedrag van jouw klanten te beïnvloeden? Laat het me weten!
1 Frankwatching, maart 2018.
Geschreven door: Steffie Hoeijmakers
Geschreven: 2018-03-01