Blog

Hoe creƫer je fans?

Hoe zorg je er als organisatie nou voor dat je meer klanten krijgt? Door het creëeren van fans! Creëer nieuwe fans en zorg ervoor dat daarnaast ook je huidige klanten fans worden. Een fan verschilt fundamenteel van een ‘gewone’ klant. 
Klanten die ‘gewoon’ tevreden zijn, blijven prijsgevoelig en blijven op acties en aanbiedingen van concurrenten letten. Een fan is trouw aan jouw merk, heeft dit merk in zijn of haar hart gesloten en draagt dit ook zo uit! Niet alleen voetbalverenigingen of popidolen kunnen fans hebben. Ook voor bedrijven is het mogelijk om fans te verbinden aan hun merk. In het 'Maandag Marketing Minuutje’ van mi68 waardecreatie zal ik de aankomende weken stil staan bij drie verschillende manieren om van je huidige klanten fans te maken:

  • Door je beloftes te veranderen waarmee je steeds weer een dienstverlening realiseert die de gecreëerde verwachting overtreft (underpromice and overdeliver);
  • Door je klanten te verassen;
  • Door een plek te creëren waar fans jouw merk op een waardevolle manier kunnen beleven (fancourts).

Om niet alleen van je huidige klanten fans te maken maar vooral ook om nieuwe fans te creëren is sponsoring een veelgebruikte methode. Sponsoring is tegenwoordig niet meer weg te denken en kan een krachtig effect hebben voor jouw organisatie, mits het goed wordt uitgevoerd. Sponsoring kom je tegen bij evenementen, in de topsport, in het theater of bij je eigen vereniging. Vaak worden logo’s lukraak overal opgeplakt. De hamvraag blijft: wat levert dit jouw merk op? Creëert dit ook meer fans en uiteindelijk meer klanten?

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) stelt dat sponsoring vooral een boost in het brein meegeeft als het gaat om het gesponsorde merk. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan of sponsoring ook daadwerkelijk in meer verkoop resulteert. Wat wél duidelijk is dat het een merk opvallender, sympathieker en toegankelijker maakt!

Sponsoring brengt merken dichterbij zakelijke klanten én consumenten. Dit maakt de merken geliefder. Dit gebeurt echter alleen als jouw sponsoring zich richt op een positievere merkattitude. Bij je huidige fans versterkt dit de merkoverweging, alsook de merkvoorkeur en de aanbevelingsintentie.

Om je sponsoring goed te activeren is het wel van belang dat de sponsoring passend is. Hoe beter de sponsoring aansluit bij de ambitie en uitstraling van een merk, hoe opvallender en relevanter het merk geactiveerd kan worden. Vraag je daarom bij het aangaan van een sponsorovereenkomst altijd af wat je zelf wilt en of dit aansluit bij de uitstraling van het initiatief dat je sponsort.

Kortom: begin vandaag met het promoveren van jouw klanten naar enthousiaste fans!

Blog #4

Geschreven door: Dennis Meens
Geschreven: 2018-02-09

© 2018 | mi68 waardecreatie & leiderschap
Created by