Blog

Strategie: voor organisaties die hun eigen toekomst willen bepalen

''Welke weg kies je?'' Een vraag die organisaties zichzelf dagelijks zouden moeten stellen. De strategie die je als organisatie kiest is namelijk van wezenlijk belang voor het behalen van de beoogde resultaten. Maar op basis waarvan kies je nou eigenlijk zo'n strategie? In het proces van strategiebepaling zijn een aantal onderdelen van essentieel belang.

Strategiesessie om positionering te bepalen

Om de positionering van jóuw organisatie te bepalen ga je een strategiesessie aan. Tijdens deze strategiesessie bepaal je wat jouw organisatie onderscheidend maakt ten opzichte van anderen. Het onderscheidend vermogenwordt bepaald. Hierbij is het belangrijk om te kijken vanuit het perspectief van de klanten. Uit welk aanbod kiezen zij? En verandert dit in de toekomst? Hoe jouw organisatie zich verhoudt tot anderen bedrijven is cruciaal. Het is mogelijk dat er nieuwe diensten of producten moeten komen om meer toegevoegde waarde te creëeren. Het is ook mogelijk dat bepaalde diensten of producten geschrapt moeten worden, hierdoor ontstaat ruimte en focus om andere zaken wél of beter te doen. 

Merkambitie

Om een goede strategie te kunnen bepalen voor een organisatie is het belangrijk dat er een merkambitie wordt opgesteld. Deze merkambitie wordt vastgesteld op basis van drie cruciale vragen:

  • Wat wil de klant? - relevantie
  • Waarin blinken wij uit? - competenties
  • Wat doen we anders dan de concurrentie? - onderscheidend vermogen

De relevantie en competenties van een organisatie samen leiden tot het onderscheidend vermogen. Want om als bedrijf écht succesvol te worden gaat het er niet zo zeer om dat je de beste bent, maar is het met name belangrijk dat je anders bent dan anderen.

Wil jij met jouw organisatie ook je eigen toekomst bepalen? Neem dan contact op om samen jóuw strategie te bepalen.

Blog #1

Geschreven door: Jeroen Kouwenberg
Geschreven: 2017-12-22

© 2025 | mi68 waardecreatie & leiderschap
Created by